Checklista struktur

Min struktur, mina rutiner, ordning och reda.

Ladda ner listan som PDF

o   Jag arbetar kontinuerligt med planering som leder till att jag känner att jag ligger steget före.

o   Jag använder mig av planeringsverktyg som kalender, listor, etc.

o   Jag använder tekniska lösningar som gör att jag enkelt kommer åt mail och dokument via telefonen för att vara effektiv med min tid.

o   Jag har en administrativ arbetsplats som fyller mina behov av struktur, ordning och reda.

o   Jag har den utrustning som behövs för att arbetet ska vara effektivt på min administrativa arbetsplats.

o   Jag har upparbetade rutiner för när och hur jag gör administrativa arbetsuppgifter.

o   Jag vet på ett ungefär vilka intäkter och kostnader jag har de kommande 6 månaderna.

o   Jag vet hur mycket min verksamhet behöver dra in varje månad eller kvartal

o   Jag vet vart jag ska söka upp information om mitt ekonomiarbete när jag känner att jag saknar fakta eller är osäker.

o   Jag vet vilka redovisningar jag behöver göra till Skatteverket och ungefärliga datum de ska vara inne?

o   Jag kan lätt leta reda på ett kvitto, en faktura eller annat underlag som behövs till min bokföring.

o   Jag kan ta betalt av mina kunder på ett smidigt sätt.

o   Jag har en färdig fakturamall som jag använder vid fakturering.

o   Jag har känner att jag bemästrar eller förstår bokföringens grunder.

o   Jag köper in extern tjänst för min bokföring eller årsredovisning.

o   Jag tycker det är lätt att räkna på jobb och vet på ett ungefär vad mina olika objekt, verk, produkter och tjänster kostar?

o   Jag har en färdig offertmall som jag använder mig utav när jag lämnar anbud?

o   Jag söker stipendier/bidrag/residens.

o   Jag vet vilka stipendier/bidrag/residens som är relevanta för mig och vet på ett ungefär när de ska skickas in.

o   Jag upplever att mina administrativa arbetsuppgifter inte går ut över mitt kreativa arbete.

o   Jag arbetar på ett sådant sätt att mina administrativa uppgifter inte tar för mycket tid i relation till min kärnverksamhet, att skapa.

När du har kryssat för de punkter som du har på plats funderar du över:

  1. Stryk över de punkter som du INTE upplever som relevanta för din verksamhet.

  2. Skriv ned vad vi glömt att ha med på checklistan men som är viktiga för din struktur, ordning och reda.

  3. Vilka punkter i listan ovan är viktiga för dig att jobba vidare med? Gör en prioritering.